توانایی پیوند استخوان در برطرف سازی نقایص پیری فک

مدیرسایت
۱۹ شهریور, ۱۴۰۱
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
پیوند استخوان می تواند نقایص پیری فک را برطرف کند

دانشمندان دانشگاه توهوکو در ژاپن داربستی ساخته اند که از رشد استخوان جدید در نقایص بزرگ فک در موش پشتیبانی می کند. یافته‌های آن‌ها که در مجله PNAS Nexus منتشر شده است، دانشمندان را یک قدم به پرداختن به مسائلی که در حال حاضر برای درمان نقایص بزرگ استخوان فک به‌ویژه در افراد مسن که با آن مواجه هستند، نزدیک‌تر می‌کند.

با افزایش سن، افراد مستعد از دست دادن بافت استخوانی در فک‌های خود می‌شوند و غذا خوردن دشوار می‌ شود. راه های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد اما هر کدام محدودیت های خود را دارند، به خصوص زمانی که نقص ها بزرگ باشند و به طور کامل توسط استخوان احاطه نشده باشند. دانشمندان در حال کار بر روی یافتن راه هایی برای پیوند داربست های حامل سلول های استخوانی به این نقایص هستند تا رشد استخوان جدید را تحریک کنند.

ماساهیرو سایتو استاد حفاظت از دندان در دانشگاه توهوکو است. او و تیمش درمان‌های ترمیمی را برای دندانپزشکی توسعه می‌دهند که می‌تواند در زمینه‌های وسیع‌تر ارتوپدی و پزشکی نیز کاربرد داشته باشد. این تیم دارای داربستی ساخته شده از پلی لاکتیک اسید و ژلاتین است که برای درمان نقایص بزرگ استخوانی امیدوارکننده است.

داربست پنبه مانند آنها با استفاده از تکنیکی به نام الکتروریسی ساخته می شود که شامل اعمال ولتاژ بالا به محلول پلیمری برای کشش الیاف آن با استفاده از میدان الکتریکی است. این تیم دریافتند که داربست آنها برای نگهداری و رشد سلول های استخوانی از جمله استئوبلاست های نابالغ گرفته شده از استخوان های فک انسان، به اندازه کافی قوی است.

با این حال، هنگامی که داربست های حامل سلول انسانی به نقص های بزرگ در فک خوک پیوند زده شد، نتوانستند استخوان جدیدی تشکیل دهند. این تیم معتقد است که سیستم ایمنی خوک ها علیه سلول های انسانی شورش کرده است.

بنابراین در عوض، این تیم با استفاده از سلول‌های استخوانی موش‌ها و سپس کاشت داربست‌های حامل سلول در نقص‌های فک موش، همین روش را امتحان کردند. این عمل منجر به یک نتیجه موفقیت آمیز شد. استخوان قوی در داخل نقایص بزرگ در عرض هشت هفته تشکیل شد. استخوان آنقدر قوی بود که در مقابل کاشت ایمپلنت دندان مقاومت کند. این روش نویدبخش استفاده از استخوان به عنوان پایه ای برای استفاده با دندان مصنوعی و ایمپلنت دندان است.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. این تیم می‌خواهد این تکنیک را با استفاده از سلول‌های استخوان خوک روی نقایص بزرگ فک خوک آزمایش کند. در صورت موفقیت، می توانند از سلول های استخوان انسان در آزمایشات بالینی انسانی در بیمارستان دانشگاه توهوکو استفاده کنند. سایتو می‌گوید: ما قصد داریم تا سال 2026 درخواست تأیید تولید و بازاریابی را تکمیل کنیم تا این محصول را به عنوان یک محصول در پزشکی احیاکننده بفروش برسانیم.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.