اثر ضد چسبنده و ضد باکتری جدید در مواد پرکننده رزینی روی فیبروبلاست های لثه

مدیرسایت
۲۲ مرداد, ۱۴۰۱
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
اثر ضد چسبنده و ضد باکتری جدید در مواد پرکننده رزینی روی فیبروبلاست های لثه

Philipp Landenberger

بخش دندانپزشکی جراحی، دانشگاه گوته آلمان

هدف

هدف از این مطالعه بررسی زیست سازگاری چهار کامپوزیت پرکننده دندانی غیرچسبنده و آنتی باکتریال بر روی فیبروبلاست‌های لثه  (HGFs) می باشد.

مواد و روش ها

برای این کامپوزیت های رزین تجربی، یک سیستم تحویل مبتنی بر دانه های توخالی پلیمری جدید توسط Tego Protect (Aa1)، Dimethicone (Aa2)، Irgasan (Ab1)  و ایرگاسان قابل پلیمریزاسیون متاکریله شده (Ab2) به عنوان عامل فعال استفاده شد. .یکپارچگی سلولی، تکثیر، ماندگاری ، سنتز کلاژن و آزادسازی سیتوکینHGF های کشت شده اندازه گیری شد.برای این منظور، فیبروبلاست‌های لثه انسان با مواد شوینده از هر چهار کامپوزیت شسته و با یک کامپوزیت استاندارد تجربی(ST) مقایسه شدند. زمان های استخراج شستشو 24 و 168 ساعت انتخاب شدند.

نتایج

تجزیه و تحلیل آماری از طریق یک مدل ترکیبی انجام شد. هر دو کامپوزیت آنتی باکتریال، با افزایش زمان شستشو،تکثیر، سنتز کلاژن و سایتوکین را به طور قابل توجهی کاهش دادند(0.05p <)،Ab1 همچنین اثر مخربی بر غشاء و ماندگاری سلول داشت. به طور کلی، می توان نتیجه گرفت که کامپوزیت های غیرچسبنده مزایای آشکارتری نسبت به کامپوزیت های آنتی باکتریال از نظر زیست سازگاری نشان دادند. با محدودیت های این مطالعه می توان نتیجه گرفت که افزودن مواد غیرچسبنده در مقایسه با محصولات تجاری روز، زیست سازگاری کافی را نشان می دهد . در حالی که Ab1 اثرات منفی را در تمام پارامترها نشان می دهد، هیچ تخریب سلولی توسط Ab2 دیده نمی شود، اما متابولیسم، سنتز DNA و پروتئین به طور قابل توجهی مختل می شود . بنابراین، کامپوزیت های غیرچسبنده باید به توسعه بیشتر مواد “فعال” ترجیح داده شوند.

ایرگاسان (تریکلوزان)

 یک ضد قارچ و آنتی بیوتیک با طیف وسیع است. اغلب به عنوان مکمل محیط کشت سلولی برای جلوگیری از آلودگی باکتریایی استفاده می شود. کمی در آب حل می شود و آزادانه در اتانول و متانول حل می شود.

TEGO Protect  

یک افزودنی است که اثر تمیز کردن آسان را افزایش می دهد .  مقاومت در برابر لکه با قابلیت تمیز کردن آسان

دایمتیکون

 یک پلیمر مبتنی بر سیلیکون است که اغلب به عنوان محافظ پوست در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. دومین ماده مرطوب کننده رایج که بعد از وازلین در مرطوب کننده ها یافت می شود.

لینک دانلود مقاله :

https://b2n.ir/e51673

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.