پیشنهاد استراتژی جدیدی توسط محققان برای پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان ها

مدیرسایت
۲۱ مرداد, ۱۴۰۱
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

یکی از شایع ترین عفونت های مرتبط با بیوفیلم، پوسیدگی دندان است که بیش از 60 درصد از کودکان و تقریباً همه بزرگسالان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.باکتری های بیماری زا، استرپتوکوک موتانس (S. mutans)، بر اساس تشکیل پلی ساکاریدهای خارج سلولی (EPS) و بقای آنها در محیط های اسیدی باعث ایجاد حفره می شوند. بیوفیلم پلاک تشکیل شده دارای ویژگی های نامحلول بودن در آب، احتباس و نفوذپذیری کم غشاء می باشد.

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور چن ژو از موسسه تحقیقاتی فوجیان ، نانوکامپوزیت پراکسید فلزی حساس به pH را برای درمان شیمی‌دینامیک (CDT) با بارگذاری رز بنگال (RB) توسعه داده‌اند. عامل ضد باکتریایی روی نانوذرات پراکسید روی همراه با مس (NPs ZnO2-Cu) قرار گرفتند.

محققان دریافتند که نانوذرات ZnO2-Cu@RB می توانند به سرعت H2O2 کافی را در یک محیط بیوفیلم اسیدی تولید کنند. یون‌های مس دو ظرفیتی (Cu2+) آزاد می شوند و در یک واکنش فنتون مانند برای تولید رادیکال‌های هیدروکسیل شرکت می کنند. بنابراین، Cu2+ و H2O2 خود عرضه شده تا حد زیادی کارایی CDT را افزایش می دهند.

پروفسور چن گفت : نانوذرات ZnO2-Cu@RB به طور موثری از تولید مواد اسیدی، تشکیل بیوفیلم و دمینرالیزاسیون آپاتیت در pH پایین جلوگیری می کنند. این مطالعه پتانسیل نانوذرات ZnO2-Cu@RB را به عنوان یک عامل ضد باکتریایی موثر برای درمان بیماری‌های مرتبط با بیوفیلم باکتریایی نشان می‌دهد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.