هر آنچه که در مورد عقب رفتگی لثه ها باید بدانید

مدیرسایت
۱۵ شهریور, ۱۴۰۱
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
هر آنچه که در مورد عقب رفتگی لثه ها باید بدانید

لثه ها ممکن است فرسوده شوند یا به عقب بروند و ریشه دندان ها نمایان شود. اگر دندان در موقعیت غیر طبیعی قرار گیرد، ممکن است لثه ها در اطراف دندان عقب بروند. پس‌رفتگی لثه زمانی که ریشه دندان‌ها آشکار می‌شود به یک نگرانی برای سلامت تبدیل می‌شود و دندان‌ها را در معرض خطر پوسیدگی، عفونت و از دست دادن قرار می‌دهد. هنگامی که افراد درمان را در مراحل اولیه شروع می کنند، ممکن است بتوانند روند تحلیل رفتن لثه را متوقف یا معکوس کنند.

اگر پسرفت شدید باشد و علائمی مانند حساسیت دندان، درد یا عفونت ایجاد کند، درمان‌های مختلفی در مانند تمیز کردن عمیق، درمان عفونت ها و پیوند بافت در دسترس است. عقب‌رفتن لثه‌ها یک بیماری شایع است اما تا زمانی که به مرحله بعدی علامت‌دار نرسند ، مردم اغلب متوجه نمی‌شوند که لثه‌هایشان عقب‌نشینی می‌کند .

درمان

اکثر موارد تحلیل خفیف لثه نیازی به درمان ندارند. دندانپزشکان ممکن است در مورد پیشگیری توصیه کنند و پیشنهاد کنند لثه ها را کنترل کنند. آموزش نحوه استفاده از یک تکنیک مسواک زدن کامل اما ملایم یک مداخله اولیه موثر است.

برای افرادی که نیاز به درمان دارند، دندانپزشکان ممکن است یک یا چند گزینه را پیشنهاد بدهند از جمله:

عوامل حساسیت زدا، وارنیش ها و عوامل باندینگ عاج: هدف این محصولات کاهش حساسیت ریشه دندان در معرض قرار گرفته است. عوامل حساسیت زدا علائم عصبی را درمان می کنند و با تسهیل مسواک زدن دندان های حساس به حفظ بهداشت دهان کمک می کنند.

ترمیم کامپوزیت: دندانپزشک از رزین های کامپوزیت همرنگ دندان برای پوشاندن سطح ریشه استفاده می کند. آنها همچنین می توانند فاصله بین دندان ها را ببندند.

کامپوزیت یا پرسلن صورتی: این ماده هم رنگ صورتی رنگ لثه است. دندانپزشکان می توانند از آن برای پر کردن شکاف هایی که لثه ها عقب رفته اند استفاده کنند.

روکش‌های لثه متحرک: این روکش‌ها معمولاً اکریلیک یا سیلیکونی هستند و به‌طور مصنوعی ناحیه وسیعی از بافت لثه از دست رفته را به دلیل عقب رفت، جایگزین می‌کنند.

ارتودنسی: شامل درمان هایی است که به آرامی موقعیت دندان ها را در یک دوره طولانی جابجا می کند. این تغییر موقعیت می تواند حاشیه لثه را اصلاح کند و تمیز نگه داشتن دندان ها را آسان تر کند.

جراحی: جراح دندان از محل دیگری در دهان ، بافت پیوند می زند. این بافت بر روی عقب رفت لثه اثر مثبت می گذارد. یک فرد معمولاً فقط برای درمان لثه هایی که به شدت عقب می روند به آن نیاز دارند.

علل تحلیل لثه

بهداشت نامناسب دهان و بیماری پریودنتال به تحلیل لثه کمک می کند. با این حال، عقب نشینی لثه می تواند در افرادی که بهداشت دهان و دندان خوبی دارند نیز رخ دهد.

دلایل اصلی عقب رفت لثه عبارتند از منبع مورد اعتماد:

ساییدگی فیزیکی یا ضربه با درجه کم به لثه در طی چندین سال

التهاب بافت ها به دلیل بیماری التهابی مزمن پریودنتال

درمان های پریودنتال مانند جراحی

ضربه به دندان ها

فرد ممکن است به طور ناخواسته با مسواک زدن شدید دندان ها یا استفاده از مسواک با موهای سفت باعث سایش فیزیکی لثه ها شود. مسواک زدن بیش از حد ممکن است باعث عقب‌رفتگی لثه‌ها شود، حتی اگر بهداشت دندان در غیر این صورت خوب باشد.

هنگامی که پلاک روی دندان ها ایجاد می شود، می تواند باعث ایجاد بیماری های دندانی زیر شود:

لثه ملتهب: این بیماری که به عنوان ژنژیویت شناخته می شود، می تواند منجر به پریودنتیت شود.

پریودنتیت: این بیماری باعث ایجاد فضای بین لثه و دندان و همچنین از بین رفتن الیاف همبند و استخوان اطراف ریشه دندان می شود. این می تواند منجر به عقب نشینی لثه ها و تحلیل رفتن استخوان شود.

بیماری پریودنتال یک علت شایع تحلیل رفتن لثه است. بیماری پریودنتال از طریق یک واکنش التهابی باعث از بین رفتن استخوان و بافت پشتیبان اطراف دندان می شود. فرورفتگی لثه تمایل دارد تمام دندان ها را به روشی مشابه تحت تاثیر قرار دهد.

برخی از افراد نیز ممکن است به دلیل عوامل ارثی مانند موقعیت دندان‌ها و ضخامت لثه‌ها مستعد عقب‌رفتگی لثه باشند.

افراد ممکن است بیشتر مستعد علل التهابی عقب‌رفتگی لثه‌ها باشند، زیرا بافت‌های ظریف‌تر در لثه‌هایشان وجود دارد. بافت لثه نازک تر ممکن است احتمال ایجاد پلاک را افزایش دهد.

سایر عوامل فیزیکی که می توانند لثه ها را به عقب برانند عبارتند از سوراخ کردن لب یا زبان، نامرتبی دندان ها و آسیب های ناشی از درمان دندان.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.