امکان استفاده از ویپ (سیگار الکترونیکی) و فراهم آمدن زمینه پوسیدگی دندان

مدیرسایت
۸ آذر, ۱۴۰۱
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
امکان استفاده از ویپ (سیگار الکترونیکی) و فراهم آمدن زمینه پوسیدگی دندان

عادت استفاده از ویپ ،ممکن است منجر به لبخندی کدر و مراجعه مکرر به دندانپزشک شود. تحقیقات انجام شده توسط هیئت علمی دانشکده پزشکی دندانپزشکی دانشگاه تافتز نشان داد بیمارانی که می‌گویند از دستگاه‌های ویپینگ استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی قرار دارند. نظرسنجی های CDC از 9.1 میلیون بزرگسال آمریکایی و 2 میلیون نوجوان که از محصولات ویپینگ مبتنی بر تنباکو استفاده می کنند ، نشان داد که دندان های آسیب پذیر زیادی است.

کارینا ایروسا، استادیار مراقبت‌های جامع و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: یافته‌های این مطالعه در مورد ارتباط بین بخار این دستگاه ها و خطر پوسیدگی ،اصطلاح دندان‌پزشکی برای حفره‌ها و هشداری است که این عادت به ظاهر بی‌ضرر ممکن است بسیار مضر باشد،بوده است.

در چند سال گذشته، آگاهی عمومی در مورد خطرات ناشی از استفراغ برای سلامت سیستمیک افزایش یافته است – به ویژه پس از اینکه استفاده از دستگاه های ویپ با بیماری ریوی مرتبط شد. برخی تحقیقات دندانپزشکی ارتباط بین استفاده از سیگار الکترونیکی و افزایش نشانگرهای بیماری لثه و به طور جداگانه، آسیب به مینای دندان و پوسته خارجی آن را نشان داده است. ایروسا می گوید، اما تاکید نسبتا کمی بر تقاطع بین استفاده از سیگار الکترونیکی و سلامت دهان، حتی توسط دندانپزشکان صورت گرفته است.

ایروسا می‌گوید که یافته اخیر ممکن است تنها اشاره‌ای به آسیب‌هایی باشد که ویپ به دهان وارد می‌کند. او می‌گوید: میزان تأثیرات آن بر سلامت دندان، به‌ویژه بر روی پوسیدگی دندان، هنوز نسبتاً ناشناخته است. در این مرحله، من فقط سعی می کنم آگاهی را در بین دندانپزشکان و بیماران افزایش دهم.

ایروسا می‌گوید این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که به طور خاص به بررسی ارتباط بین سیگارهای الکترونیکی و افزایش خطر ابتلا به پوسیدگی می‌پردازد. او و همکارانش داده های بیش از 13000 بیمار بالای 16 سال را که از سال 2019 تا 2022 در کلینیک های دندانپزشکی Tufts تحت درمان بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

ایروسا دریافت که در حالی که اکثریت قریب به اتفاق بیماران گفتند از ویپ استفاده نمی کنند، تفاوت آماری معنی داری در سطوح خطر پوسیدگی دندان بین گروه سیگار الکترونیکی/ ویپینگ و گروه کنترل وجود دارد. حدود 79 درصد از بیمارانی که از ویپ استفاده می کردند به عنوان افرادی که در معرض خطر پوسیدگی قرار داشتند، در مقایسه با 60 درصد از گروه کنترل، طبقه‌بندی شدند. از بیمارانی که سیگار الکترونیکی استفاده می کردند،سؤال نشد که آیا از دستگاه‌های حاوی نیکوتین یا THC استفاده می‌کردند، اگرچه نیکوتین رایج‌تر است.

یکی از دلایلی که استفاده از سیگار الکترونیکی می‌تواند در افزایش خطر پوسیدگی نقش داشته باشد، محتوای قندی و ویسکوزیته مایع دستگاه ویپ است که وقتی آئروسل می‌شود و سپس از طریق دهان استنشاق می‌شود، به دندان‌ها می‌چسبد. (مطالعه ای در سال 2018 که در مجله PLOS One منتشر شد، خواص سیگارهای الکترونیکی با طعم شیرین را به آب نبات ها و نوشیدنی های اسیدی تشبیه کرد). همچنین مشاهده شده است که به نظر می رسد ویپ باعث ایجاد پوسیدگی در مناطقی می شود که معمولاً رخ نمی دهد، مانند لبه های پایینی دندان های جلو.

محققان Tufts توصیه می کنند که دندانپزشکان باید به طور معمول در مورد استفاده از سیگار الکترونیکی به عنوان بخشی از سابقه پزشکی بیمار سوال کنند که شامل دندانپزشکان اطفال می شود که نوجوانان را می بینند. طبق گزارش FDA/CDC، 7.6 درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی و راهنمایی گفتند که در سال 2021 از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند.

محققان همچنین پیشنهاد می‌کنند که بیمارانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند باید برای یک «پروتکل دقیق‌تر مدیریت پوسیدگی» در نظر گرفته شوند، که می‌تواند شامل خمیر دندان‌های حاوی فلوراید و شستشوی فلوراید، استفاده از فلوراید در مطب و معاینات بیشتر از دو بار در سال باشد.

ایروسا می‌گوید: برای مدیریت پوسیدگی دندان، بسته به میزان بد شدن آن، زمان و هزینه زیادی صرف می‌شود. هنگامی که این عادت را شروع می کنید، حتی با وجود پرکردن دندان ها، تا زمانی که ادامه دهید، همچنان در معرض خطر پوسیدگی ثانویه هستید. این یک چرخه معیوب است که متوقف نخواهد شد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.