استراتژی های زیر ممکن است به سفید کردن دندان ها کمک کند:

1. ایجاد تغییرات در رژیم غذایی

حذف غذاهایی که روی دندان‌ها علامت‌ برجا میگذارند ، می‌تواند از ایجاد لکه‌های بیشتر جلوگیری کند. غذاها و نوشیدنی های حاوی تانن مانند شراب و چای می توانند دندان ها را لکه دار کنند. قهوه، نوشابه های تیره و آبمیوه ها نیز می توانند دندان ها را لکه دار کنند.

غذاهای اسیدی می توانند با از بین بردن مینای دندان، دندان ها را زرد نشان دهند. افرادی که نگران رنگ دندان های خود هستند باید از مصرف زیاد مرکبات، قهوه و نوشابه خودداری کنند. از طرف دیگر، آنها باید همیشه دندان های خود را پس از مصرف ، مسواک بزنند.

دندانپزشکان معمولاً توصیه می کنند برای مسواک زدن حداقل 30 دقیقه بعد از غذا خوردن صبر کنید. اسیدها می توانند مینای دندان را ضعیف کنند، بنابراین مسواک زدن خیلی زود می تواند باعث آسیب شود. ترک سیگار یا محصولات دارای تنباکو می تواند خطر لکه های نیکوتین را کاهش دهد. همچنین می تواند از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری کند که هر دو می توانند به مینای دندان آسیب بزنند و باعث مشکلات سلامت دهان و دندان شوند.

2. روغن کشی

روغن کشی اصطلاحی است برای شستن دهان با روغن برای از بین بردن کثیفی، باکتری ها و باقی مانده موادغذایی . این روش جایگزینی برای مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن معمولی نیست، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که شستن دهان با روغن های خاصی ممکن است به سفید شدن دندان ها کمک کند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) کشیدن روغن را یک روش دندانپزشکی غیر متعارف می داند و می گوید: “هیچ مطالعه علمی معتبری وجود ندارد که نشان دهد روغن کشیدن حفره ها را کاهش می دهد، دندان ها را سفید می کند یا سلامت و تندرستی دهان را بهبود می بخشد.”

با این حال، برای امتحان این روش، پس از مسواک زدن، حدود 20 دقیقه دهان را با روغن شستشو دهید، سپس آن را بیرون بدهید.

روغن های مناسب برای روغن کشی عبارتند از:

روغن نارگیل

روغن آفتابگردان

روغن کنجد

3. مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند به آرامی لکه های روی سطح دندان را پاک کند. برخی از مردم نگران هستند که جوش شیرین بیش از حد خشن است و ممکن است مینای دندان را از بین ببرد اما تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان داد که روشی مطمئن برای از بین بردن لکه ها است.

جوش شیرین همچنین ممکن است به مبارزه با باکتری ها کمک کند که نشان می دهد ممکن است بتواند پلاک ها را کاهش دهد و از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

4. استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک سفید کننده ملایم است که می تواند به سفید کردن دندان های لکه دار کمک کند. برای سفید کردن بهینه، می‌توانید دو بار در روز به مدت یک هفته به مدت ۱ تا ۲ دقیقه با مخلوط جوش شیرین و پراکسید هیدروژن مسواک بزنید. البته فقط باید گاهی اوقات این کار را انجام دهید.

پراکسید هیدروژن ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد، بنابراین برای استفاده طولانی مدت یا برای افرادی که قبلاً دندان های حساس دارند مناسب نیست.

5. سفید کردن با میوه

پاپائین و بروملین، که آنزیم هایی هستند که به ترتیب در پاپایا و آناناس وجود دارند، ممکن است به سفید شدن دندان ها کمک کنند. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که ژل های سفید کننده دندان حاوی بروملین یا پاپائین پتانسیل بالینی قابل توجهی برای سفید کردن دندان ها دارند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این آنزیم ها موثر هستند یا نه، ضروری است. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) مالش مستقیم دندان ها را با تکه های میوه توصیه نمی کند، زیرا اسید موجود در میوه در واقع می تواند رنگ دندان ها را بدتر کند.

6. جویدن غذاهای با فیبر بالا

جویدن برخی از سبزیجات و حبوبات با فیبر بالا می تواند به خنثی کردن اسید موجود در دهان و محافظت از مینای دندان کمک کند. لوبیا یا سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج باعث تولید بزاق بیشتری در دهان می‌شود که به پاکسازی دهان از اسید کمک می‌کند.