نانوذرات ، راه حل نسل بعدی برای سفید کردن دندان ها

مدیرسایت
۸ شهریور, ۱۴۰۱
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
نانوذرات ، راه حل نسل بعدی برای سفید کردن دندان ها

در مطالعه‌ای که اخیراً در انجمن شیمی آمریکا منتشر شده است، محققان نانوذرات (NPs) را به‌عنوان عوامل سفیدکننده نسل بعدی دندان‌ها بررسی کردند.

زیبایی دندان برای بیماران ضروری امری ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که 34٪ از بزرگسالان در آمریکا از رنگ دندان خود ناراضی هستند. یک نظرسنجی در بریتانیا گزارش داد که بیش از 96٪ از شرکت کنندگان معتقد بودند که زیبایی دندان بر اعتماد به نفس و رفتار اجتماعی آنها تأثیر می گذارد.

روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان‌ها معرفی شده است که می‌توان به سفید کردن با خمیر دندان، جرم‌گیری و پولیش‌کردن دندان‌ها اشاره کرد. سه روش سفید کردن دندان وجود دارد: سفید کردن در خانه، مطب و سفید کردن بدون نسخه (OTC). همه روش ها از پراکسید کارباماید و پراکسید هیدروژن (H2O2) به عنوان عوامل سفید کننده استفاده می کنند. غلظت های بالاتر H2O2 رادیکال های آزاد بیشتری تولید می کند که منجر به سفید شدن دندان می شود.

نانوذرات می توانند عوامل سفید کننده را تثبیت کرده و آزادسازی آنها را در محیط های دهانی تنظیم کنند. علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان داده است که بیشتر نانوذرات ، اثرات سفید کنندگی دندان را نیز از خود نشان می دهند. در بررسی حاضر، محققان دیدگاه های مختلفی را در مورد سفید کردن دندان مبتنی بر نانوذرات به عنوان راه حل های نسل بعدی برای سفید کردن مورد بحث قرار دادند.

اگرچه استفاده از مقادیر بالاتر H2O2 منجر به یک اثر سفید کنندگی عالی می شود اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن ، می تواند باعث سوختگی در دهان شود. با این وجود از آنجایی که دندانپزشکان غلظت H2O2 را تنظیم می کنند، می توان اثرات نامطلوب آن را به حداقل رساند.

نانوذرات برای سفید کردن دندان

نانوذرات بر خلاف عوامل سفید کننده دارای خواص بیولوژیکی منحصر به فردی هستند و در کاربردهای مختلف در دندانپزشکی مانند پروتز، ایمپلنت، دندانپزشکی ترمیمی، پریودنتولوژی و درمان سرطان دهان مورد استفاده قرار گرفته اند. نانوذرات همچنین خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی از خود نشان می دهند. با این وجود، مطالعات کمی از نانوذرات برای سفید کردن دندان استفاده کرده اند زیرا این باور وجود دارد که نانوذرات ممکن است از طریق سفید کردن تهاجمی به دندان آسیب جبران ناپذیری وارد کنند.

با این حال، استفاده از نانوذرات برای سفید کردن دندان اخیرا توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است، با توجه به اینکه برخی از نانوذرات برای افزایش فعالیت شیمیایی در سفید کردن غیر تهاجمی یافت شده اند. نانوذرات طلا (AuNPs)، اکسید روی (ZnO)، تیتانیوم دی اکسید (TiO2)، سیلیس و هیدروکسی آپاتیت (HA) نانوذراتی هستند که در حال حاضر برای سفید کردن دندان استفاده می شوند.  

نانوذرات فلزی یا اکسید فلز مانند AuNP، ZnO، TiO2و AgNP به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی خود شناخته شده هستند. آنها در محصولات مراقبت از دهان برای پیشگیری از بیماری های دهان استفاده شده اند. نوع نانوذرات گونه های فعال اکسیژن بر اساس نانوذرات متفاوت است. به عنوان مثال، ZnO و AuNP ها ، H2O2 تولید می کنند، در حالی که AgNP ها ، رادیکال های هیدروکسیل را تشکیل می دهند. بنابراین، AuNPs، ZnO و اکسید مس (CuO) برای سفید کردن مناسب گزارش شده است.

نانوذرات فلزی و اکسید فلز

در یک مطالعه، محققان نشان دادند موش‌هایی به مدت 90 روز با تجویز 20 میلی‌گرم بر کیلوگرم AuNPs ، تغییرات کمتری در فاکتورهای بیوشیمیایی و هماتولوژیکی داشتند و این تفاوت‌ها از نظر سم‌شناسی ناچیز بود. یک گروه تحقیقاتی دیگر نشان داد که اثر سفید کنندگی H2O2 با استفاده از AuNP ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است، البته سمیت AuNP ها در طول سفید شدن قابل رد نیست.

یک تیم تحقیقاتی نشان داد که کامپوزیت بیوتراکمی کربن – روی اکسید با استفاده از نور با طول موج بلند اثر سفید کنندگی عالی دارد. علاوه بر این، سطح رنگ دندان ها بهبود یافت و هیچ سمیتی در شرایط آزمایشگاهی و درون تنی مشاهده نشد. در یک مطالعه، محققان اثر تابش نور بر سفید شدن با نانوذرات TiO2حاوی H2O2 را بررسی کردند. آنها نشان دادند که 3.5 % نانوذرات  TiO2حاوی H2O2 همان اثر سفید کنندگی H2O2 35% را دارد.

مواد سرامیکی به عنوان نانوذرات

HA (هیدروکسی آپاتیت) یک سرامیک است که جزء معدنی استخوان ها را تشکیل می دهد. بنابراین، نانوذرات HA دارای مزایای قابل توجهی هستند زیرا میل ترکیبی قوی برای سطوح غیر معدنی دارند و ویژگی‌هایی مشابه بلوک‌های ساختمانی مینا دارند. نانوذرات HA می توانند به بازیابی چگالی و شفافیت مواد معدنی کمک کنند. یک مطالعه گزارش داد که اثر سفید کنندگی با افزایش غلظت نانوذرات HA تقویت می شود.

در یک کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده، محققان دریافتند افرادی که دندان‌های خود را با خمیردندان‌های حاوی نانوذرات HA مسواک می‌زنند، رنگ دندان را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشند.

نتیجه گیری

نویسندگان ، نانوذرات مختلفی را برای سفید کردن دندان ها نشان داده اند. نانوذرات AuNP، TiO2و ZnO می‌توانند گونه های فعال اکسیژن با اثرات سفید کنندگی و ضد باکتریایی تولید کنند، در حالی که HA می‌تواند علاوه بر سفید کردن ، دندان‌ها را دوباره معدنی کند. آنها معتقدند که نانوذرات فلزی و اکسید فلزی می توانند پتانسیل قابل توجهی به عنوان عوامل سفید کننده نسل بعدی داشته باشند. با این وجود، چندین چالش برای استفاده از نانوذرات برای سفید کردن دندان باقی مانده است و استفاده تجاری از آنها می‌تواند در آینده با شواهد بیشتر، پیشرفت کند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.