حذف مسواک برای دندان های سفیدتر و حفره های کمتر

مدیرسایت
۲۳ مرداد, ۱۴۰۱
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
حذف مسواک برای دندان های سفیدتر و حفره های کمتر

یک درمان جدید بر پایه هیدروژل، بیوفیلم های حفره ساز و سفید را از هم جدا می کند.

اولین چیزی که مردم هنگام ملاقات با شما متوجه می شوند لبخند شماست. افراد برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر هنگام لبخند زدن با دهان گشاد و چشم چروک، دندان هایی سالم و سفید مرواریدی می خواهند. اما خمیردندان‌ها فقط لکه‌های سطحی را از بین می‌برند و درمان‌های سفیدکننده می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند و منجر به پوسیدگی و تغییر رنگ شود. اکنون، محققان در ACS Applied Materials & Interfaces یک درمان جدید هیدروژلی را گزارش می دهند که بیوفیلم های حفره ساز را از بین برده و دندان ها را بدون آسیب رساندن به آنها سفید می کند.

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن راه های خوبی برای جلوگیری از ایجاد حفره ها هستند. با این حال، این روش ها به طور موثر دندان ها را سفید نمی کنند. برای سفید کردن بهتر، مصرف‌کنندگان اغلب به درمان‌های بدون نسخه یا حرفه‌ای روی می‌آورند که ژل‌های حاوی پراکسید هیدروژن و نور آبی ترکیب می شوند و واکنش شیمیایی ایجاد می شود که لکه‌ها را از بین می‌برد. این ترکیب بیشتر تغییر رنگ را از بین می برد اما گونه های فعال اکسیژن تولید می کند که می تواند مینای دندان را تجزیه کند. پیش از این، Xiaolei Wang، Lan Liao و همکارانش نانوذرات دی اکسید تیتانیوم را برای درمان سفید کردن دندان‌ها اصلاح کردند. این روش همچنان به نور آبی با شدت بالا نیاز داشت که می تواند به پوست و چشم ها آسیب برساند. بنابراین، آنها می‌خواستند ماده‌ای را بیابند که با نور سبز فعال شود و جایگزینی مطمئن‌تر ،هم برای سفید کردن دندان‌ها و هم برای جلوگیری از پوسیدگی باشد.

محققان نانوذرات اکسی کلرید بیسموت، نانوذرات اکسید مس و آلژینات سدیم را در یک مخلوط غلیظ ترکیب کردند. سپس مخلوط را به طور یکنواخت روی سطح دندان‌های چسبیده به لام پوشش دادند و مخلوط را با محلول کلرید کلسیم اسپری کردند و در نهایت یک هیدروژل بسیار چسبنده تشکیل گردید.

سپس، این ماده را روی دندان هایی که با قهوه، چای، آب زغال اخته و سس سویا آغشته شده بودند، آزمایش کردند و در ظرف آزمایشگاهی قرار دادند. پس از درمان با هیدروژل و نور سبز، دندان ها با گذشت زمان درخشان تر شدند و هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نشد. در مجموعه دیگری از آزمایش‌ها، نشان داده شد که این درمان 94 درصد از باکتری‌های موجود در بیوفیلم‌ها را از بین می‌برد. برای نشان دادن اینکه این درمان می‌تواند روی دندان‌ها در داخل بدن کار کند، این تیم از روش جدیدی روی موش‌هایی استفاده کردند که دهانشان با باکتری‌های حفره‌ساز تلقیح شده بود. هیدروژل فعال شده با نور سبز به طور موثری از ایجاد حفره های متوسط ​​و عمیق روی سطح دندان ها جلوگیری کرد. محققان می گویند این درمان ایمن و بدون مسواک آنها هم به طور موثر از ایجاد حفره جلوگیری می کند و هم دندان ها را سفید می کند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.