تأثیر استفاده از دندان مصنوعی بر تغذیه افراد

مدیرسایت
۳ آبان, ۱۴۰۱
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
تأثیر استفاده از دندان مصنوعی بر تغذیه افراد

بر اساس تحقیقات جدید موسسه Regenstrief و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه ایندیانا، دندان مصنوعی ممکن است تاثیر بالقوه منفی بر تغذیه کلی افراد داشته باشد. این تیم تحقیقاتی از سوابق الکترونیکی دندانپزشکی و سلامت استفاده کردند تا درک بهتری از اینکه چگونه درمان های بهداشت دهان و دندان بر سلامت کلی افراد در طول زمان تأثیر می گذارد، به دست آوردند.

اعتقاد بر این است که این اولین مطالعه ای است که نتایج استفاده از ارزش های آزمایشگاهی نشانگرهای زیستی تغذیه ای و ارتباط آنها را با پرونده های دندانپزشکی گزارش می کند.

نویسنده ارشد Thankam Thyvalikakath، DMD، MDS، PhD، مدیر برنامه انفورماتیک دندانپزشکی Regenstrief و دانشکده دندانپزشکی IU، گفت: “پرتزهای مصنوعی یک تغییر قابل توجه برای یک فرد هستند ولی کارایی جویدن یکسانی ندارند که ممکن است عادات غذایی را تغییر دهد. دندانپزشکان باید از این موضوع آگاه باشند و مشاوره یا ارجاع برای مشاوره تغذیه ارائه دهند.”

برای این مطالعه، تیم تحقیقاتی سوابق دندانی بیش از 10000 بیمار در ایندیانا را با داده های آزمایشگاهی پزشکی، به ویژه نشانگرهای سوء تغذیه، مطابقت داد. آزمایش‌های آزمایشگاهی شامل شمارش کامل خون، مشخصات متابولیک پایه و آزمایش‌های پانل چربی و تیروئید و غیره بود. آنها نتایج آزمایشگاهی دو سال قبل از دریافت دندان مصنوعی را با دو سال بعد از آن مقایسه کردند.

محققان دریافتند افرادی که دارای پروتز مصنوعی هستند در طی این دو سال کاهش قابل توجهی در برخی از نشانگرهای تغذیه داشتند. افرادی که از دندان مصنوعی استفاده نمی کردند این کاهش را تجربه نکردند. سطوح نشانگر هنوز در محدوده طبیعی قرار داشتند، اما محققان می گویند این امکان وجود دارد که با گذشت زمان ، سطوح به کاهش ادامه دهند. برای همین آنها از دندانپزشکان می خواهند که از این مسئله آگاه باشند. گام های بعدی در این زمینه تحقیقاتی، بررسی سایر عواملی است که ممکن است بر تغذیه تأثیر بگذارد، از جمله وضعیت بیمه و ویژگی های کلینیک دندانپزشکی.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.