آیا اچ کردن اسید قبل از استفاده از چسب های یونیورسال بر استحکام باند پست فایبر گلاس روی عاج ریشه تأثیر می گذارد؟

مدیرسایت
۲۰ مرداد, ۱۴۰۱
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
آیا اچ کردن اسید قبل از استفاده از چسب های یونیورسال بر استحکام باند پست فایبر گلاس روی عاج ریشه تأثیر می گذارد؟

دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه فدرال سانتا ماریا (UFSM)، برزیل 2021

Helder Callegaro Velho

هدف از این مطالعه بررسی اینکه آیا اچ کردن اسید قبل از استفاده از چسب های یونیورسال مختلف بر استحکام باند پست فایبر گلاس روی عاج ریشه تأثیر می گذارد یا خیر بود.

 صد و بیست ریشه دندان گاوی برای دریافت پست های فایبر گلاس شماره 3 (وایت پست، FGM) تهیه شد و سپس با توجه به دو عامل به 12 گروه (10=n) تقسیم شدند:

سیستم چسب : (Single Bond Universal, Ambar Universal, Prime & Bond Universal, Gluma Bond Universal, YBond Universal or Ambar Universal APS);

و اسید اچ قبل از استفاده از چسب (وجود یا عدم وجود).

نمونه‌ها پس از سمان ‌سازی در محیطی مرطوب در دمای 37 درجه سانتی‌گراد به مدت 24 ساعت نگهداری شدند. هر نمونه به 5 تکه با ضخامت 0.2 ± 1.5 میلی متر برش داده شد و در معرض یک تست  pushout (روشی برای ارزیابی استحکام باند )  قرار گرفتند.

هیچ تفاوت آماری در مقادیر استحکام باند در زمان استفاده از اسید اچ وجود نداشت. فقط برای فاکتور سیستم چسب تفاوت آماری دیده شد. مقادیر استحکام باند بالاتری برای چسب (M3) Universal Single Bond  صرف نظر از اچ کردن اسید یا عدم آن و برای چسب Gluma Bond Universal بدون اسید اچ یافت شد. می توان نتیجه گرفت که اسید اچ قبل از استفاده از چسب های یونیورسال مورد استفاده در این مطالعه بر استحکام باند پست های فایبر گلاس به عاج ریشه تأثیر نمی گذارد.

از آنجایی که نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که اسید اچ بر مقادیر استحکام باند به عاج ریشه تأثیر نمی گذارد، عدم انجام اسید اچ می تواند جایگزین خوبی باشد. این نتیجه‌گیری عمدتاً به دلیل کاهش تعداد مراحل در فرآیند چسب است، زیرا عامل مهمی برای اتصال مطمئن‌تر به عاج است و همچنین زمانیکه اسید اچ انجام می شود، یون های فسفات و کلسیم عاج دندان از بین می روند که باعث اختلال در چسبندگی باند های یونورسال مورد بحث به عاج دندان می شود.

لینک دانلود مقاله :
https://b2n.ir/f67640

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.